Nursery teacher playing with the kids.

Pana la finalul gradinitei, copilul este dependent in organizarea timpului liber de prezenta parintilor pentru a putea realiza diferite activitati.

Varsta scolara, prin modificarile pe care le inregistreaza, permite copilului sa aiba activitati independente in timpul liber. Cu toate acestea este bine sa nu uitam ca fiecare copil are nevoie de prezenta parintilor sai nu numai in activitatile considerate necesare (cele de invatare, fiziologice), ci si in activitatile de petrecere a timpului liber.

Nu uita – fiecare copil are nevoie de prezenta parintilor sai nu numai in activitatile considerate necesare, ci si in activitatile de petrecere a timpului liber

Nu este suficient ca un parinte sa isi trimita cu constiinciozitate copilul la scoala in fiecare zi pentru ca acesta sa aiba succes. Implicarea parintilor in educatia copilului, la scoala si acasa, are un impact semnificativ asupra succesului copilului si a vietii sale, in general.

Cercetarile arata ca un mediu familial care incurajeaza invatarea este mai important decat venitul parintilor, nivelul educational sau background-ul cultural. Implicarea activa in educatia copilului transmite acestora un mesaj important: ca parintele este interesat de activitatea copilului, iar scoala este importanta. Copilul al carui parinte se implica in educatie absenteaza mai rar, se comporta mai bine, are performante scolare mai bune, accede la nivele mai inalte de educatie.

Ca educatori, incurajam parintii sa construiasca relatii in familie jucandu-se impreuna cu copilul sau participand la crearea si initierea unor jocuri distractiv-educative.

Iata cateva activitati distractive pentru scolarii mici (din clasele primare), usor de realizat si acasa:

AERUL NE PRESEAZA DE PESTE TOT  (15 minute)

Avem nevoie de:

  • carton lucios, cam cat o vedere;
  • un pahar;
  • apa.

ActivitatiSe decupeaza cartonul. Se poate decupa si dintr-o cutie de cereale. Se umple paharul cu apa si se pune deasupra cartonul, presand cu atentie sa faca priza peste tot.

Ce observamIntoarcem paharul si observam ca, daca luam cu grija mana de dedesubt, apa nu cade, din contra, bucatica de carton ramane acolo, ca un capac.

Ce am aflatPresiunea exercitata de aer de jos in sus asupra cartonului este mai mare decat presiunea exercitata de cantitatea de apa din pahar. Asadar, aerul exercita presiune din toate partile.

PRESIUNEA EXERCITATA DE UN CORP DEPINDE DE SUPRAFATA DE SPRIJIN (20 minute)

Avem nevoie de:

  • o sticla (care poate sta si pe dop);
  • plastelina.

ActivitatiSe intinde plastelina cu mainile pe masa. Se intoarce, pentru a folosi partea neteda. Se asaza sticla intai cu fundul pe plastelina, apoi cu dopul.

Ce observamUrmele lasate pe plastelina au fost diferite ca adancime; mai adanca a fost urma lasata de dop.

Ce am aflatAtunci cand punem sticla in picioare, suprafata pe care se sprijina sticla si se distribuie greutatea este mai mare decat atunci cand asezam sticla pe dop si aceeasi greutate se concentreaza pe o suprafata mult mai mica. Astfel se exercita o presiune mult mai mare.

IDEI DE EXPLORAT IMPREUNA

De ce nu se afunda in zapada schiorii? (suprafata mare de contact a schiurilor pe zapada nu lasa schiorul sa se afunde in zapada) 

ADJECTIVE JUCAUSE (30 minute)

Adjectivele nuanteaza comunicarea. Acest joc il poate face pe copil mai atent la adjective.

Avem nevoie de:

  • hartie;
  • creion grafic;
  • dictionar pentru uz scolar;
  • carioci / creioane colorate/cerate.

ActivitatiAdunati, impreuna cu copilul, toate materialele necesare desfasurarii jocului. Vorbiti cu copilul despre maini, apa, flori, carti, caciuli, manusi etc (puteti alege impreuna cu copilul orice tema). Il puteti intreba, de exemplu: „Cum arata?”, „Ce poti sa-mi spui despre?”

Cum ne jucam?

  • Puneti copilul sa scrie ca titlul „ Mainile pot fi …”.
  • In partea stanga a foii de scris, puneti-l sa scrie pe o coloana alfabetul.
  • Impreuna ganditi-va la adjective care pot descrie mainile si completati alfabetul! (puteti consulta dictionarul)

Exempluaspre, blande, curioase. 

Incurajati copilul sa fie cat mai creativ, chiar daca uneori adjectivul gasit poate fi caraghios! Dupa ce ati completat alfabetul (sau v-ati plictisit), alegeti, in secret, trei adjective din lista. 

Desenati fiecare pe o foaie de hartie maini in baza adjectivelor alese. Cand ati terminat de desenat, ghiciti, pe baza desenului, ce adjective a ales celalalt!

CE INCAPE IN VALIZA?  (30 minute)

Obiectiv: Joc distractiv care dezvolta vocabularul si atentia.

Cum ne jucam?

  •   Alegem impreuna o litera;
  •  Cu litera stabilita cautam pe rand obiecte care pot sa incapa intr-o valiza.
  •  Pierde jucatorul care nu mai gaseste variante si trecem la o alta litera din alfabet.

Exemplu: arici, ata, albina, arc etc. Incurajati copilul sa fie cat mai creativ!

Vezi mai multe idei de jocuri si activitati aici.