1082214_636094569743052_904535435_o

V-ati intrebat vreodata ce ii face pe absolventii de 3 facultati si doua masterate sa nu isi gaseasca de lucru?

V-ati intrebat de ce sunt atat de multi absolventi de facultate care profeseaza intr-un alt domeniu de activitate?

Sau cat de greu le-a fost sa se adapteze? Si ce fac cu cunostintele dobandite in 3-4 ani de facultate?

Am auzit sfatul „Fa orice facultate si vezi tu dupa aceea ce faci” de nenumarate ori. Si totusi, nu e frustrant sa inveti mii de pagini la facultatea de drept pentru ca apoi, la 30 de ani, sa abandonezi meseria de jurist si sa fii orice altceva pentru ca realizezi ca asta nu e pentru tine?

Am trait asta eu si probabil alti multi absolventi si mi-ar fi placut, acum, uitandu-ma in urma, sa ma fi ajutat cineva, sa nu fi pierdut atat de multa energie ca sa termin o facultate care nu avea sa-mi ajute la nimic.

Cred ca fiecare scoala, publica sau privata, ar trebui sa aiba niste materii sau centre de interes care sa se ocupe cu indrumarea. Ar fi interesant ca scolarul sa descopere singur, ajutat de mentor, ce ii place, ce talent are, ce drum ar putea sa aleaga in viata. L-ar scuti de multa suferinta, pe el, pe parinti, dar ne-ar ajuta si pe noi, ca societate.

Primesc sute de CV-uri care sunt intr-o cautare continua a drumului.

Primesc sute de CV-uri in fiecare vara de la oameni care au cu totul alte studii si aplica pentru postul de educator. Vin la interviu in speranta ca, daca vor avea noroc si se vor angaja, vor invata pe parcurs. Dar de fapt sunt intr-o cautare continua a drumului. Daca am incerca sa construim un sistem in care sa-i cunoastem, in afara de competentele lor la romana si matematica, daca am reusi sa cream un sistem in care ei sa fie incurajati sa se cunoasca, sa se autoevalueze, sa invete sa isi caute drumul, ar fi minunat.

De asemenea, ar trebui sa cladim in ei abilitatile de viata necesare – stima de sine, flexibilitate, comunicare si poate si abilitati de vanzare. I-am ajuta sa se descurce chiar daca vor sa se angajeze in alt domeniu decat specializarea studiata.

Ar trebui sa ii invatam ca nu vor fi niste ratati daca nu sunt premianti la romana si mate. Pot fi mediocri, dar pot fi in schimb foarte creativi, buni desenatori, pictori, bucatari.

pune mana si invata romana si matematica, daca vrei sa ajungi cineva …

Noi le aratam doar o directie, restul sunt „prostii… pune mana si invata romana si matematica, daca vrei sa ajungi cineva”. Stiu multi „cineva” care au fost olimpici la romana si matematica, dupa cum stiu la fel de multi oameni de mare succes profesional care au avut alte abilitati si au fost suficient de norocosi si curajosi incat sa isi urmeze drumul.

Daca esti parinte, sprijina-ti copilul sa afle cine este el, ce are special. Si nu-l indruma pe un drum pe care l-ai ratat pentru tine, spre un domeniu banos sau la moda. La fel cum rata este bun inotator si vulturul bun zburator, asa si copilul tau are resursele sale proprii.

Copilul are resursele sale proprii.

Daca esti profesor, ai toate instrumentele, ia fiecare elev in parte si ajuta-l sa intinda aripile si sa isi gaseasca drumul. Nu ii inghesui pe toti pe culoarul subtire al romanei si matematicii. Astazi nu mai este suficient. Ajuta-i sa se adapteze realitatii pe care o traim. Creeaza activitati interdisciplinare, in care sa le arati nu doar cunostinte, informatii, ci si cum pot fi ele utile in viata.

*Scris pentru revista “Business Woman“.