invatarea prin joaca

Inteleg dorinta nebuna a parintilor de a avea copilul doxa de informatie la 4-5 ani, cel tarziu cand pleaca la scoala, dar nu sunt de acord cu ea.

Din punctul meu de vedere, aceasta dorinta este doar rezultatul presiunii exterioare, facute de bunica, vecina, colega, care cunoasc sau au auzit de un copil care recita Sheakspeare intr-o engleza impecabila la 2 ani.

Nu sunt de acord nici cu cerinta de „a se face carte” la 3 ani. Nici cu presiunea de a face multe fise la gradinita, de a invata o poezie pe zi, de a invata sa scrie si sa citeasca si exemplele pot continua.

Le inteleg pe toate insa nu sunt de acord cu ele. Le pun pe seama lipsei de informatie a parintilor, pe baza dorintei nebune de a fi competitivi pe care ne-a cimentat-o in minte comparatia cu ceilalti inca din copilarie si pe baza fricii de a avea un copil ratat daca nu este foarte competitiv inca de la gradinita.

Copiilor de gradinita si scoala primara le lipseste joaca, povestile, muzica, jocurile copilariei, dar fac fise suplimentar seara inainte de culcare mama. Aceeasi mama care a doua zi se plange pe holul de la gradinita ca este copilul foarte rebel si agitat.

In SUA si Germania, pe esantioane foarte mari s-a studiat evolutia copiilor care au fost expusi la invatare prin joc prin comparatie cu cei expusi la invatare academica, incepand de la gradinita si pana la varsta de 20 de ani. Studiile au fost ample si au fost realizate pe termen lung iar concluzia a fost ca, desi pe termen scurt copiii expusi la invatare academica performau mult mai bine, pana sa finalizeze clasele primare s-a intors roata fara exceptie.

Avand aceste studii realizate in anii ’70 drept fundament, Germania a stabilit programa prescolara cu activitati avand in centrul lor joaca.

Cum este posibil acest rezultat?

Jocul, din punctul meu de vedere dezvolta abilitati cum sunt comunicarea, empatia, negocirea, spiritul de echipa etc. Aceste abilitati asigura evolutia individului pana la succesul personal. Toti iubim si promovam oamenii care detin aceste abilitati.

Invatarea prin joc inseamna experiment, joc de rol, joc educational, joc tematic si alte instrumente folosite cu maiestrie de educator sau invatator, care sa duca la atingerea obiectivelor de invatare intr-o maniera in care copilul simte doar bucurie, fara presiune.

Parintii ar trebui sa se bucure daca gasesc locul in care copilul invata prin joc, sa ofere suport cadrelor didactice pentru a practica aceasta metoda iar acasa sa permita copilului sa exploreze, sa cerceteze, sa-si imagineze, sa alerge.

Cand se joaca, copiii experimenteaza, descopera, isi exerseaza abilitatile de comunicare. Nu mai spun de faptul ca descarca agitatia si hiperactivitatea de care ne plangem in cor.

Cand va spun “m-am jucat” bucurati-va, caci puteti fi siguri ca au invatat tot ce aveau de invatat.